вправи по літургійному році

вправи, завдання, ігри, пропозиції, ідеї по темі: Літургійний рік

«Стихира»

Спробуй відчитати стихиру вечірні Посвяття Воздвиження. Для цього встав правильні слова із таблиці у текст. Поясни своїми словами, як ти розумієш цю стихиру.

 

           сьогодні                                  змія                                                                                                 дереву                                         хреста   підступи                                      тілом

   спасаючи                                                       руки

            Амалика

«Мойсей, розпростерши свої, прообразив  знак і переміг. Ми ж, поклоняючись хреста, перемагаємо ворожі …. й лукавства, маючи оборонця ­ ,

що на ньому був розп'ятий і умертвив,  … людину»

 

«Викреслюєм»

Викресли слова, які пов’язані з темою Покрови чи її іконою. Читай склади навпроти них по порядку і ти довідаєшся, де відбулося чудо Богородиці Покровительки.

 

Стіл                                                             КОР

Богдан Хмельницький                                  ВЛА

Епіфаній                                                     ХЕР

Літургійний рік                                              БА

Священик                                                    ЮТ

Омофор                                                       НСЬ

Лілея                                                            ЛЮ

Андрій Юродивий                                          КА

Козаки                                                          ЦЕР

Хрест                                                            ТУ

Марія                                                            КВА

 

 «Молитва до Марії»

Розшифруй молитву із таблички. Для цього в кожному рядочку прочитай спочатку всі букви тільки з парних колонок, а потім – із непарних. Щоби це було легше зробити, виписуй слова у рядочки під таблицею.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

і

ц

н

а

а

р

д

и

і

ц

є

е

н

с

а

ш

в

а,

і

б

т

у

у

д

і

ь

з

м

а

и

л

с

о

т

с

у

е

п

р

н

д

и

н

ц

о

ю

е

д

л

о

ю

н

д

а

с

с,

ь

г

к

р

і

о

ш

г

н

о

и

р

х,

о

і

д

д

у,

о

ц

є

і

д

л

и

о

н

г

е

о

п

с

р

в

і

и

т

б

у.

і

а

ж

м

и

і

щ

н

е

ь.

 

«Ікона Введення»

Встав правильні слова:

  1. Темний одяг Марії на іконі Введення – свідчення Її духовної …
  2. Дівиці із запаленими свічками – символ … , який внесла Марія у Церкву.
  3. Запалені свічки – чистота … та світло …
  4. Три сходинки – це три ступені … до Бога.
  5. Священик … - символ … Завіту.
  6. Чистота серця – обов’язкова умова для пізнання Божих …
  7. Оріген у покрові, який … Марія, бачив символ людськості Христа.

 

Викресли ці слова в таблиці. Букви, які залишились виписуй по порядку в клітинки. Ти довідаєшся, як величає Богородицю кондак празника Введення. Чи можеш пояснити ці величання?

 

П

З

Р

І

Л

О

С

Т

І

Р

Д

Е

Ч

И

Б

Л

А

Г

О

Д

А

Т

І

С

І

С

С

Т

С

Е

Р

Ц

Я

И

Й

Х

Р

Х

В

А

Т

М

Т

С

П

З

А

С

І

В

Д

О

И

О

А

Р

А

О

Г

А

О

Ц

Т

І

Н

Д

Ц

Н

Р

А

Ї

С

В

Х

І

Т

Ч

Л

И

Ж

Т

Ц

О

Я

Н

С

В

А

Я

Щ

Е

Е

Н

Е

В

Н

Г

А

С

С

К

Р

А

Р

Б

Н

И

Н

А

Ц

О

Я

Т

Б

О

І

Ж

О

Ї

С

Л

Н

А

В

И

О

В

С

Е

Я

Л

Я

Н

Е

Б

Ч

Е

С

Н

А

 

«Правда-неправда» 

Якщо речення правильне, вибери перші слова, якщо ж неправильне – другі (за рискою). Якщо все зробиш правильно, ти зможеш прочитати, як назвав Іван Хреститель Ісуса.

 

1.

Перехід через Червоне море є прообразом Єлеопомазання

ТАМ/ЦЕ

2.

Охрестити дитину у окремих випадках може кожен

БОЖИЙ/ЛЮДСЬКИЙ

3.

На іконі Богоявлення по лівиці Христа зображені ангели

АГНЕЦЬ/ТІЛО

4.

В давнину людей, які готовились до хрещення називали катехуменами

НЕ/ЩО

5.

Пророк Єремія пророкував, що Месія буде паростком із пня Єссея

ДАЄ/БЕРЕ

6.

На іконі Богоявлення зображено Христа, який освячує воду, а з ним і весь сотворений світ

НА/ПІД

7.

На іконі Різдва зображений обручник Йосип, якого терзають сумніви

СЕБЕ/МЕНЕ

8.

У події Богоявлення так само, як і у події Переображення відбулося об’явлення Пресвятої Трійці

ГРІХИ/ЧЕСНОТИ

9.

На восьмий день після Різдва Христового ми святкуємо Богоявління

НЕБА/СВІТУ

 

«Правильно-неправильно»

Виконай вправу, вибираючи правильні букви, і відчитай, як називає тропар Ісуса Христа. Поясни, чому так називають Ісуса.

  1. Старець Симеон виходить на зустріч Христу із запаленою свічкою. К –  правильно, С – неправильно.
  2. Покриті руки Симеона ніби творять престіл. О – правильно, А – неправильно.
  3. Правою рукою Христос благословляє Симеона. Н – правильно, Т – неправильно.
  4. У лівій руці Христос тримає хрест. У – правильно, Ц – неправильно.
  5. Христос у золотих одежах. І – правильно, Е – неправильно.
  6. Руки Богородиці підняті в молитовному жесті. С – правильно, П – неправильно.
  7. Богородиця віддала свого Сина людям – на це вказує Її простягнута рука. Р – правильно, М – неправильно.
  8. Рука Ісуса вказує на Богородицю. А – правильно, О – неправильно.
  9. На іконі також зображений Йосип із жезлом та овечкою. Б – правильно, В – неправильно.
  10. Жертва, яку склали убогі юдеї, мала бути два голуби. Д – правильно, Т – неправильно.
  11. Споруди на іконі символізують старозавітній храм. И – правильно, О – неправильно.

 

«Відшукай» 

Відшукай 10 слів, які мають будь-яке відношення до події в’їзду Ісуса в Єрусалим. (по горизонталі і вертикалі) Поясни їх приналежність до цієї події.

 

к

п

о

с

л

и

к

г

а

л

д

о

м

і

н

а

р

а

а

с

л

и

о

л

м

к

в

а

і

с

г

у

е

а

и

н

у

и

и

з

с

т

д

н

т

н

х

к

і

и

а

а

ц

а

р

и

я

с

п

а

л

ь

м

а

 

«Хто кому»

Виконати тобі це завдання допоможе Євангеліє від Івана 13; 14. Подумай, хто кому сказав наступні слова. З’єднай слова із їхніми господарями.

 

«Ні, не митимеш моїх ніг повіки!»

«Що робиш – негайно роби!»

«Спитайся лишень, хто той, про якого він каже?»

«Господи, хто то такий?»

«Нову заповідь даю вам, щоб ви любили один одного!»

«Чого бо, Господи, неспроможне я нині йти за тобою? Життя моє за тебе покладу я!»

«Не запіє і півень, а ти вже тричі відречешся мене»

«Господи, не знаємо, куди ти йдеш. І як нам знати тую путь?»

«Господи, покажи нам Отця, і вистачить для нас»

«Скільки часу я з вами, а ти мене не знаєш? Хто мене бачив, той бачив Отця»

«Господи, що таке сталося, що не світові, а нам ти себе об’явиш?»

«Коли хтось мене любить, той слово моє берегтиме і злюбить його мій Отець, і прийдемо ми до нього, і в ньому закладемо житло»

 

Ісус до Юди

Петро до Івана

Петро до Ісуса

Ісус до учнів

Ісус до Петра

Петро до Ісуса

Іван до Ісуса

Тома до Ісуса

Ісус до Пилипа

Юда Тадей до Ісуса

Пилип до Ісуса

Ісус до Юди Тадея

  

«Імена»

Впиши імена осіб, на які натякають слова з Святого Письма. Всі ці особи згадуються в період страстей і розп’яття  Христа.

 

  1. «А при хресті Ісусовім стояли його мати, сестра його матері, Марія Клеопова та Марія …»
  2. «Жінко, ось син твій»
  3. «Той, - відповів Ісус, - кому я кусень, умочивши, подам»
  4. «Надійшов і …, який раніше приходив уночі до нього, та й приніс мішанину з смирни та алое»
  5. «Ліпше, щоб за народ помер один чоловік»
  6. «Що таке – істина?»
  7. «Прийшов він, отже, і забрав Ісусове тіло»
  8. «Одного ж перехожого, … , батька Олександра та Руфа, що повертався з поля, присилували нести його хрест»
  9. «Цього за якийсь заколот у місті та за вбивство кинули були у в’язницю»

  

«Хресна дорога»

 Знайди зазначені слова і викресли. Кожне слово лежить на прямій лінії по горизонталі, або вертикалі. Читай букви, які залишились і ти зможеш довідатись, про що нагадують нам смерть, терпіння, розп’яття Ісуса Христа.

 

І

Т

Е

Р

Н

Я

С

К

Р

У

ХРЕСТ

КРОВ

ВОДА

СПИС

ВОЇН

ЦВЯХ

БИЧ

ТЕРНЯ

РОЗПЯТТЯ

СРІБНЯКИ

ГОЛГОФА

ПІСТ

ЮДА

ІСКАРІОТ

ГРІХ

Х

Р

Е

С

Т

С

С

Р

О

О

І

В

В

О

Д

А

П

О

З

Г

С

В

О

Ї

Н

У

И

В

П

О

К

Г

Р

І

Х

Б

С

Е

Я

Л

А

З

Ц

В

Я

Х

М

Е

Т

Г

Р

Ж

Ю

Н

У

Л

Ю

Б

Т

О

І

Б

Д

П

І

С

Т

И

Я

Ф

О

О

А

В

Д

О

Н

Ч

А

А

Т

С

Р

І

Б

Н

Я

К

И

С

 

 

 

 

 

«Перші свідки Воскресіння на іконі»

Читай склади навпроти правильних тверджень по порядку і довідайся, хто перший прийшов до гробу Ісуса.

  1. Христос у центрі ікони.  (ЖІН)
  2. Синій колір – це колір божества. (КА)
  3. Христос стоїть на дверях Аду.  (КИ)
  4. У лівій руці може тримати сувій.  (МИ)
  5. Сувій – це проповіді апостолів. (ЛАМ)
  6. Христос лівою рукою тримає Адама.  (СЕР)
  7. Христос вводить Адама у своє божество. (РО)
  8. Зелений колір – колір надії. (НО)
  9. Попередні покоління виходять за Адамом і Євою. (СИ)
  10. Христос спасає цілу людину. (ЦІ)

 

«Вибираєм»

Якщо речення правильне, вибери перші букви, якщо ж неправильне – другі (за рискою). Якщо все зробиш правильно, ти зможеш прочитати, яке таїнство відбулося у момент Благовіщення.

 

1.

На іконі Благовіщення вгорі зображено круг

К/В

2.

На обличчі Богородиці – глибока задума

ОП/ЛО

3.

Богородиця покірно схиляє голову перед Божою волею

ЛО/СТ

4.

Синій колір вбрання Богородиці – це колір неба

ЕР/ЧЕ

5.

Богородиця – на підвищення, так як і Архангел

МО/Н

6.

Ікона представляє дві події: проголошення звістки та її прийняття

АН/Н

7.

Архангел Гавриїл зображений у русі

Я/РЕ

 

«Викреслюєм» 

Викресли слова пов’язані із іконою Вознесінням. Букви, які залишились, читай по порядку і ти зможеш довідатись, якими були останні слова Ісуса.

 

я

ю

з

и

с

т

з

с

в

а

н

г

е

л

и

а

л

м

а

п

о

с

т

о

л

а

а

м

х

и

з

а

в

ж

в

н

д

р

м

а

р

і

я

а

д

и

е

а

ж

д

о

к

і

о

н

с

д

е

р

е

в

а

р

ц

т

я

с

в

і

т

у

л

п

р

о

м

і

н

н

я

а

 

Величання Марії

Викресли по горизонталі та верткалі 12 величань Марії. Букви, які залишились, читай по-порядку. Ти зможеш відчитати назву однієї з Богородичних ікон.

  

О

Д

И

П

О

М

І

Ч

Н

И

Ц

Я

Г

П

Р

Е

Ч

И

С

Т

А

І

Т

Р

Л

І

Л

Е

Я

І

Ц

А

Р

И

Ц

Я

Б

Л

А

Г

О

Д

А

Т

Н

А

Я

С

П

Б

О

Г

О

Р

О

Д

И

Ц

Я

Л

М

Р

О

О

П

І

К

У

Н

К

А

А

А

В

І

Д

Д

І

В

А

Н

И

Ц

В

Т

Я

Н

Е

П

О

Р

О

Ч

Н

А

Н

И

З

А

С

Т

У

П

Н

И

Ц

Я

А

 

 

Ігра «Величаєм Марію»

Катехит ділить клас на пари/групи. Кожна пара/група отримує завдання написати якнайбільше величань Марії і з них скласти кросворд. Виграла та пара/група, яка зазначила найбільше величань Марії і використала якнайбільше їх у кросворді. Допоможе учням справитись із цим завданням Акафіст до Богородиці.

Пропозиція: цю ігру можна використовувати до будь-якого Богородичного свята.

 

Ігра «Вгадай подарунок»

Катехит пише на листочках слова-подарунки для Богородиці, наприклад: любов, добрі діла, молитви, наміри і т. д. і роздає по одному учням. Завдання учнів: за допомогою жестів та міміки зобразити своє слово-подарунок. Інші вгадують твій подарунок для маленької Марії.

Пропозиція: можна запропонувати учням самим подумати над тим, щоб вони хотіли подарити, і зобразити те слово.

 

Ідея: провести конкурс на найкращу привітальну листівку для Марії з нагоди Її дня народження.

 

Ігра «Різдво»

Учні стають в коло. Катехит дає кожному учневі назву, яка відповідає празнику, наприклад: зірка, ясла, ангелик 1, ангелик 2, пастушок 1 і т.д. (Відповідно до кількості учнів). Один учень отримує назву «Різдво». «Різдво» називає 2 назви, які відповідають двом учням. Учн /p/td/table/tbodyp/em 1/strong/p /p/td/table/tbodyp/em 1/strong/pі з цими назвами намагаються обмінятися місцями до того, як «Різдво» сяде на одне з їхніх місць.

 

Пропозиція: цю ігру можна пристосувати до тем, використовуючи також ікони: Благовіщення:  ангел,  Марія, Тора, прядиво (все, що зображено на іконі); Стрітення; Богоявлення; Преображення; Воскресіння; Зіслання Святого Духа, Успіння.

 

Ігра «Знавці пісень»

Учні діляться на дві команди. По двоє з кожної команди виходять вперед. Катехит іграє на фортепіано, або наспівує декілька нот пісень. Вибрані учні відгадують пісню, подаючи сигнал дзвоником, або підносячи руку. Співають усі відгадану пісню. Ігру продовжують наступні двоє учнів з кожної команди.

 

Пропозиція: можна використовувати колядки, пристосовуючи до теми Різдва, або ж релігійні пісні про Богородицю чи Ісуса.

 

Ігра «Творці малюнків»

Коли ведучий говорить: «Йди!», перша особа з кожного ряду підходить до аркуша паперу А3 (А2), який причіплений на стіні (один аркуш для одного ряду учнів), і починає малюв /p/td/table/tbodyp/em 1/strong /p/td/table/tbodyp/em 1/strongати щось із зазначеної події. Коли ведучий говорить: «Зміна!», інші особи підходять і малюють. Так продовжується доти, поки ведучий не скаже: «Стоп!». Малюнки обговорюються.

Пропозиція: цю ігру можна пристосувати до будь-якого празника церковного року.

Ігра «Назви предмет»

Учневі зав’язують очі. Катехит ставить перед ним декілька тарілок, в яких є, наприклад, вода, пісок, рис, мука, гречка. В одній з тарілок захована якась річ, наприклад: цукерка, копійка, яйце, або ложечка. Завдання: віднайти предмет і назвати його.

 

Ігра «Хто з’явився?»

Учні виходять за двері. Залишаються в класі тільки двоє. Завдання одного з двох вгадати, хто зайшов до класу (він стоїть спиною до дверей). Другий учень повинен мімікою та жестами показати того учня, який з’явився у класі.

Пропозиція: можна зав’язати учневі очі і за допомогою доторків він повинен догадатись, хто зайшов до класу.

 

Ігра «Об’явлена річ»

Катехит ставить девять речей перед учнями. Дає 30 секунд для запам’ятовування. Учні закривають очі. Катехит додає ще одну річ. Учні відгадують, яка річ об’явилась.

 

Ігра «Що змінилось?»

Учні грають в парах. Завдання: уважно приглянутись один до одного: прикраси, одяг, взуття і т.д. Один учень щось одне змінює у собі (забирає, додає, або міняє). Другий учень повинен відгадати, що змінилось.

 

Ігра «Наші чесноти»

Підготовка: написати слова-чесноти на окремих карточках і поставити їх в корзину, або коробку. Слова можуть повторюватись в залежності від того, скільки дітей є в класі. Слова-чесноти: доброта, ніжність, дружелюбність, терпеливість, співчуття, прощення, послух і т.д.

 Катехит вибирає одну дитину на роль короля (королеви), садить його на троні (кріслі) в кутку кімнати. Всі інші діти витягують по одній карточці зі словом-чеснотою. Стають в ряд перед королем. Завдання для учнів: пригадати ситуацію, яка відповідає слову-чесноті, підійти до короля і доповісти, наприклад: «доброта» - «Мій молодший брат хотів пограти моїми іграшками і я йому дозволив. Це є доброта». Король вирішує, чи ця ситуація зображає доброту чи ні. Якщо так, то дозволяє дитині ввійти в «королівство» (стати біля короля). Якщо ж ні, дитина повертається назад і стає в ряд знову, пригадуючи ще одну ситуацію.

 

Ігра «Посланець»

Перший учень говорить на вухо іншому учневі якесь послання - команду, наприклад: поскакати, поприсідати, усміхнутись, пригостити, потиснути усім руку і т. д. Послання передається від учня до учня поки не дійде до останнього учня. Останній учень повинен виконати послання-команду, яку почув. Якщо останній учень не зрозумів послання, виконує той, хто йому переказав. Якщо і цей не зрозумів, тоді виконує попередній і т. д. Останній учень стає посланцем і передає свою команду.

 

Ігра «Звістка»

Учні пишуть у парах звістку один одному запропонованою азбукою Морзе і виконують, те що відчитали у звістці, яку послав друг.

 

A   . –                     И  . - - -               П  . . .           Ш - . . . .

Б  - . . .                   І  - . -                  Р  -                Щ . - . - .

В  - . - .                  Ї  . - . .                С . . -                  Ь . . - - .

Г  - . .                    Й - -                   Т  . . . -               Ю - - - - .

Д  .                        К - .                    У  . - -                 Я - - . - -

Е  . . - .                   Л  - - -                  Ф  - . . -

Є  - - .                     М  . - - .               Х  - . - -

Ж  . . . .                  Н  - - . -               Ц  - - . .

З  . .                       О  . - .                   Ч - - - -

 

Ігра «Благовіщення»

Учні в групах складають якнайбільше слів із букв слова «Благовіщення». Катехит зазначає час на виконання завдання.

 

Ігра «Так»

Ведучий загадує слово, яке тісно пов’язане із темою Благовіщення (можна і слова, пов’язані із цілим життя Марії). Учні задають йому питання, щоб відгадати це слово. Ведучий має право лише відповісти словом «Так». Учні відгадують задумане слово.

 

 Ігра «Гора Вознесіння»

Формуються дві команди. Катехит заздалегідь з допомогою аркушів А4 у вигляді сходинок догори зображає на підлозі гору.          

    Обираються представники з кожної команди. Катехит по черзі задає питання, заздалегідь приготовлені, по катехизації взагалі, або по темі. Якщо команда відповідає правильно, представник тієї команди стає на одну сходинку вище. Якщо команда дає неправильну відповідь, він опускається на одну сходинку. «Вознеслась» першою та команда, представник якої перший досягнув вершини.

 

Ігра «Пазли»

Будуєм разом з Святим Духом Церкву. Для цього катехит заздалегідь готує із аркушів частинки церкви (За зразок можна взяти церкву із вправи «Що зробив Святий Дух?»). На зворотній стороні пише запитання по вибраній темі (можна більше ніж одне запитання на одну частинку). Завдання учнів збудувати церкву, правильно відповідаючи на запитання. Ця праця є колективною.

 

Ігра «Малюєм разом»

Катехит загадує якийсь малюнок, наприклад: риба, човен, або один з фруктів, який освячується. Задає учням будь-яке запитання по катехизації (можна виключно по виучуваній темі). За правильну відповідь катехит робить один штрих малюнка. Якщо відповідь неправильна – один штрих стирається. Завдання учнів відгадати, що малює катехит, і домалювати малюнок до кінця.

 

Ігра «Преобрази малюнок»

Цю гру можна проводити в командах. Кожна команда готує ряд запитань, які катехит повинен перевірити, і загадує малюнок. Команди задають запитання один одному, одночасно малюючи штрихами свій малюнок (Див.ігра «Малюєм разом») Виграла та команда, яка швидше відгадала малюнок і своїми правильними відповідями домалювала малюнок команди-суперника.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


34p/trtd valign=td valign= width=center