Любов Войтко
ПРЕСВЯТА ЄВХАРИСТІЯ
У ЖИТТІ ШКОЛЯРА
Виступ на науково-практичній конференції
21 квітня 2012р.
Життя людини таки має сенс! Ми не тварини, нас сотворив люблячий Бог таки людьми, щоб уже тут, на землі будувати Царство Боже завдяки своїм знанням, любові, завдяки служінню Богові і ближнім. Люди сотворені, щоб хвалити Творця, визнавати Його і служити Йому. Усі решта створіння цього світу сотворені Богом заради і для людей, щоб допомогти людині на дорозі спасіння: допомогти хвалити Творця, визнавати Його і служити Йому. Людина настільки повинна використовувати для себе усі інші земні творіння, наскільки вони допомагають їй спастися і настільки повинна відмовитися від них, наскільки вони їй у цьому заважають.
Подарувавши нам життя, кожного з нас Господь запрошує до великої мандрівки, важливої пригоди: молодих і старих, мирян і священиків, хворих і здорових, вчителів, лікарів, владу, дітей, молодь, студентів, школярів, пенсіонерів, багатих і бідних. І до всіх нині сущих сотворінь Божих говорить Христос: «Істинно, істинно кажу вам: Якщо не споживатимете Тіла Сина Чоловічого і не питимете Його Кров, не матимете життя в собі. Хто Тіло Моє їсть і Кров Мою пє, той живе життям вічним, і Я воскрешу його в останній день. Бо Тіло Моє їжа правдива, і Кров Моя правдивий напій. Хто споживає Тіло Моє і Кров Мою п'є, той перебуває в Мені, а Я в ньому. Як Мене Отець живий послав, і Я Отцем живу, так і той, хто споживає Мене, житиме Мною. Це є Хліб, що зійшов із неба. Не як ото манну їли батьки ваші, а померли. Хто Цей Хліб споживатиме житиме повіки».
У переліченому ланцюжку запрошених до життєвої мандрівки чітко виділяється одна категорія: ШКОЛЯРІ. Ким вони є? Хто це: діти, підлітки, молодь, юнаки і дівчата? Саме так. Школярі це і діти, і підлітки, і молодь, і юнаки, і дівчата
Та найголовніше це парафіяни, це надія нації, держави, Церкви. Це мешканці Царства небесного.
Ви подумали, що це занадто пафосно сказано, що сьогоднішні школярі розпущені і ліниві, брехливі і підступні, жорстокі і неформальні, що з того насіння нічого доброго не вийде, що ними ніхто не займається і що то пропаще покоління. І маєте, на перший погляд, рацію. Але усі ми були школярами
Школярський вік це важкі завдання, уроки, контрольні роботи іспити, заходи, реферати, відсутність часу, перевтома, постійне недосипання. Але це недолік, який дякувати Богові, минає за 11 років. І що далі? А далі так приємно бачити своїх колишніх учнів, які вервичкою, один за одним, з власними маленькими дітьми, шикуються до Пресвятої Євхаристії. А далі так боляче чути їхні матючи, бачити пяними невдахами, чути про старих предків і про інші жахливі речі
Сьогоднішнім школярам потрібні не тільки знання і технічні навички, але і такі вміння, які дозволять з любовю і критично не лише споглядати усі аспекти життя, а й правильно діяти і приймати мудрі рішення, знаходити християнський вихід з будь-якої ситуації. Вчительська педагогіка не може зводитися лише до передавання інформації, знань і навиків і не може зводитися лише до методології. Вона мусить бути зорієнтована на дійсність і повинна брати до уваги бачення випускника школи як ідеальної особи-християнина, мешканця Царства Божого, якого хочемо виховати. Для християнського навчання і виховання є найважливішим:
•щоб учні отримували задоволення від пізнання світу;
•щоб вони були вільними у цьому світі і робили свідомий вибір добра;
• щоб свідомо піклувалися один про одного;
•щоб не боялися змін і могли би вчитися ціле життя;
•щоб відкривали і пізнавали сенс людського життя;
•щоб розвивали уяву, сферу почуттів і творчі здібності;
•щоб володіли досвідченою християнською філософією життя;
•щоб могли порозумітися між собою;
•щоб школа вчила вразливості до несправедливих структур і наголошувала на необхідності зміни дійсності на краще;
•щоб школа виховували здатних до гідного і справедливого життя;
•щоб школа вчила критичного мислення і заохочувала до постійного розвитку (щоб учень міг відрізняти факти від інтерпретації);
•щоб школа вчила християнського служіння: бути жертовним волонтером у житті;
•щоби школа була християнською спільнотою.
Щоб реалізовувати ці нагальні завдання, щонайменше треба враховувати специфіку віку і бути зорієнтованим на динаміку духовного виховання, що передбачає такі етапи:
• Пізнання істини
• Рефлексійне осмислення значення пропонованої теми уроку
• Внутрішній власний свідомий вибір учнем важливості цієї теми для нього особисто
• Зовнішній вияв (бачення можливості практичного застосування і використання у щоденному житті).
Фактично, це модель мясорубки: прийняти істину, оцінити її, перемолоти і дати добрий плід на виході (смачні котлети!).
Усе це працює більш-менш на рівні шкільної програми, його бачимо в класних журналах, у табелях учнівської успішності та і у виписках до документів про базову чи повну середню освіту.
А що ж діється у свідомості школяра, який приступає до Пресвятої Євхаристії? Часто ми є свідками того, як наговорившись, і насміявшись з дитячих пустощів. Збиваючи з ніг старших і немічних наші діти наввипередки біжать до прийняття Святого Причастя. Батьки тихо задоволеня і переповнені гордістю за свою побожну дитину. А діти, смакуючи, повертаються від причастя і запитують: «Мамо, чи довго ще? А коли ми вже підемо на морозиво? А чого то так довго?» Мама, яка сама не приступала до Святого Причастя, заспокоює, що ще чуть-чуть і йдемо додому, зараз вже нарешті кінець і т.п.
Якщо у школі вчитель оцінює знання учня, то що робиться у храмі? Хто оцінює? Батьки, люди, священики? Хто? І люди, і, звичайно, Бог.
Памятаю, як Преосвященіший владика Ярослав Приріз стосовно Євхаристії школярів казав таке: «
діти молодшого шкільного віку повинні мати добру звичку ще звечора перепросити своїх батьків, визнати свої провини і отримати від батьків дозвіл на прийняття Причастя. Пресвята Євхаристія це особливе заохочення і велика жертва». Цього треба вчитися як школярам, так і їхнім батькам. Як батьки взаємно перепрошують себе і дітей. А не так, що батьки між собою не розмовляють, а діти бачить це і теж не розмовляють зі своїми ровесниками, бо чогось не поділили. А може, систематично не виконуються домашні завдання через лінивство, то яка може бути мова про недільне Святе Причастя
Школа цього не може і не повинна вчити. Ніхто не знімав з батьків обовязку свідомого християнського виховання дітей. Отримавши дітей, як досконалий дар від Бога, будьмо свідомі того, що Бог на нас розраховує, Він доручив нам, батькам, бути першими і мудрими катехитами для своїх дітей. Наша сімя перша і найважливіша катехитична школа.
По-справжньому пережити Святе Причастя справа нелегка не лише для дітей, а і для більшості дорослих. Холча у нинішній час спостурігаємо величезну кількість причасників у наших храмах. Сучасний школяр приймає Святе Причастя і вважає це цілком природнім явищем для себе. Однак, варто вважати, щоб не впадати у крайність: колись Причастя було особливим Таїнством і охоронялося сакральними застережними заходами, а тепер стає буденним і само собою зрозумілим.
Школярі мають зрозуміти, що причаститися Тіла і Крові Христової це відповідальний вчинок. До свого ущербного нутра ми приймаємо Господа Всесвіту і стаємо Храмом Його Величі. Стаємо Його Тілом і Його Кровю. Дух спочиває на нас. «Уже не я живу, а Христос в мені живе». Чи розуміють це учні, чи просто вважають себе виконавцями певного обряду?
Школярі динамічні і непосидячі. А до Тайни Євхаристії треба готіватися довго і свідомо: навіть по дорозі до храму добрі батьки не знехтують нагодою катехизувати свого малого причасника і ще, і ще в черговий раз не навязливо відриватимуть своїй дитині тайни Єврахистії, до якої приступлять разом: і діти, і мамі, і (що особливо важливо для хлопчиків) батько.
Часто думаю, а що відповідають дітям батьки, які самі не причащаються, а підштовхують своє чадо у відповідний час до причастя? І не знаходжу якогось віригідного пояснення. Бо що тут скажеш?
Школярам важливо знайти і зрозуміти слушний тон Євхаристії: співвідношення між тим, що робить у Євхаристії школяр «для Бога», а що «для себе». То ніби жити у спільноті і зберігати незалежність, автономію. Адже школяр не у школі, не на базарі, не учасник якоїсь акції чи демонстрації. Школяр сидить за столом Господа і споживає не просто з Його рук, а споживає Його. Сидячи за столом у Христа, школяр з цієї висоти мав би ясно побачити, що засмутило або поранило його у дорозі. Його дихання заспокоюється, витишується, врівноважується. Школяр повинен співати «за цим столом» як той, хто знає про що співає і вірить у те, про що йдеться. В очах школяра, як і кожного вірномо має відбиватися світло. Господь, як добрий Пастир, прийшов по нього, вибрав його. А якщо Постирем школяра є Господь, то вже нічого йому не бракуватиме. Рани гояться, фон життєвої безнадійності розсіюються, серце радіє і тіло сповнюється благодатт. Дивовижний спокій огортає того, хто прийняв Бога живого.
Але не просто прийняв гайда робити що хочу і жити як всі. Прийняв то залишайся з Ним, бережи Його, спілкуйся з Ним, дружи, радься і отримуй відповіді на всі запитання. Не квапся. Відчуй справжню радість і поділися нею зі своїми ровесниками. Ти ж Храм Бога, храм злагоди і храм Любові.
Стільки агресії у школярських тусовках зникли би самі по собі, якщо би наші школярі з вірою причащалися. У скількох мільйонів матерів висохли би сльози відчаю, скільки хворих отримали би сподівану полегшу, скільки злих язиків замовкнули би назавжди, якими причащалися із вірою!..
Голова комісії у справах шкільництва СДЄ п. Люба Войтко